Ponieważ układy paliwowe w motocyklach są mało wymagające, traktujemy to jako coś oczywistego. Niewiele rzeczy może się w nich zepsuć, nieprawdaż? Układ paliwowy jest istotną częścią motocykla. Paliwo przechowywane w zbiorniku przechodzi przez filtr paliwa, zanim trafi do urządzenia, które podaje je do komory spalania. Może się to wydawać proste, ale weź pod uwagę, jak dużej różnicy w ilości paliwa potrzebuje motocykl pracujący na biegu jałowym w porównaniu z tym, który pracuje na pełnym gazie. Układ paliwowy musi dobrać odpowiednią ilość paliwa przy każdym otwarciu przepustnicy. Urządzeniem tym może być gaźnik lub system elektronicznego wtrysku paliwa (EFI). Jeśli do procesu spalania nie zostanie wprowadzona odpowiednia ilość benzyny, zabawa skończy się, zanim się zacznie.
Mimo że wykonują tę samą pracę, gaźniki i wtryskiwacze wykonują ją w inny sposób. Paliwo przepływa ze zbiornika do gaźnika, gdzie wypełnia komorę pływakową. Odpowiednia ilość paliwa trafia do wlotu głowicy cylindra. Gaźnik mechanicznie reguluje dawkę paliwa za pomocą dwóch dysz. Dysza biegu jałowego steruje pracą silnika. Natomiast dysza główna włącza się w momencie otwarcia przepustnicy. Ponieważ skrajne temperatury i ciśnienie powietrza mogą negatywnie wpływać na siłę eksplozywną benzyny, gaźnik jest wyposażony w dźwignię dławika. Urządzenie to tymczasowo ogranicza przepływ powietrza, dzięki czemu do komory spalania dostaje się więcej paliwa. Gdy silnik jest ciepły, dławik jest wyłączany.
Elektroniczny wtrysk paliwa pojawił się w 1980 roku za sprawą motocykla Kawasaki Z1000 Classic. Brak gaźników i skomplikowana konstrukcja ogromnej skrzynki elektronicznej pod siedzeniem spotkały się ze sceptycznym przyjęciem. Media i motocykliści obawiali się, że oznacza to koniec napraw na poboczach dróg i serwisowania w domu. Obecnie elektroniczne układy wtryskowe są nadal skomplikowane, ale są niezawodne i nie wymagają konserwacji. Układ wykorzystuje pompę paliwową do dostarczania paliwa do wtrysku. Następnie pompa konsultuje się z czujnikami przyspieszenia, wału korbowego, temperatury i ciśnienia. Informacje są przekazywane do sterownika ECU, który porównuje je z mapą wtrysku. Wystarczy ułamek sekundy, aby sterownik ECU poinformował sterownik wtrysku o ilości paliwa, jaką ma dostarczyć. Te precyzyjne ilości wtryskiwanej benzyny zwiększają oszczędność i zapewniają czystszą pracę silnika.
Aby utrzymać gaźnik w stanie najwyższej sprawności, można dokonać modernizacji i ulepszeń procesu dostarczania paliwa. Oferta XLMOTO zawierająca złącza, łączniki i filtry paliwa pozwala usprawnić ten proces. Jeżeli zbiornik paliwa znajduje się poniżej poziomu gaźnika, rozwiązaniem jest pompa paliwowa o wysokiej wydajności. Tymczasem dostępne na rynku wtórnym precyzyjnie wykonane dysze umożliwiają dokładne dostrojenie gaźnika do układu wydechowego. Elektroniczne wtryski EFI korzystają z wydajnych przewodów paliwowych i mocowań. Jednak najskuteczniejszą modyfikację można przeprowadzić za pomocą dostępnej na rynku wtórnym jednostki tuningowej. To niewielkie urządzenie elektroniczne podłącza się do układu EFI. Dostraja ono układ wtryskowy, aby zapobiec wyrywaniu i szarpaniu przy małych otwarciach przepustnicy.