Płyn chłodniczy do silników motocyklowych zapewnia, że motocykl osiąga pełny potencjał wydajności. Gama płynów chłodniczych XLMOTO do motocykli pomaga utrzymać niską temperaturę silnika, nawet przy wysokich obrotach. Większość motocykli o średniej i dużej pojemności posiada układ chłodzenia cieczą. Europejskie przepisy dotyczące emisji spalin i hałasu są istotnymi czynnikami wpływającymi na przejście na chłodzenie cieczą. Metoda ta jest również bardziej skuteczna w utrzymaniu maksymalnej wydajności silnika.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego zabytkowe motocykle mają żebra silnika? To dlatego, że żebra zwiększają powierzchnię chłodzenia silnika. Dla porównania, nowoczesne silniki chłodzone cieczą są często gładsze na głowicach, cylindrach i obudowach silnika ze względu na generator przepływu. Ta wąska obudowa wokół silnika umożliwia cyrkulację płynu chłodzącego w silniku i cylindrach. To działanie przenosi gorący płyn chłodzący z dala od silnika i pompuje go przez chłodnicę. W rezultacie temperatura płynu chłodzącego jest obniżana i ponownie wprowadzana do obiegu wokół silnika.
Dodatkowe komponenty potrzebne do chłodzenia silnika motocykla zwiększają jego masę. Obejmują one generator, pompę wodną, chłodnicę, wąż i złącza. Z drugiej strony, płyn chłodzący do silników motocyklowych umożliwia bardziej wydajną pracę silnika. Silnik spalinowy wytwarza dużo ciepła. Kiedy więc olej wewnątrz silnika staje się zbyt gorący, a do jego schłodzenia wystarczy przepływ powietrza, silnik pracuje słabo. W rezultacie spada wydajność, a silnik zużywa więcej paliwa. Co więcej, przegrzany olej staje się rzadszy, co przyspiesza zużycie silnika.
Co więcej, nie tylko nadmierne ciepło uszkadza silnik. Gdy temperatura spada do zera i poniżej, olej silnikowy gęstnieje. Krąży on wtedy wolniej wokół silnika. Proces ten również powoduje uszkodzenie silnika, ponieważ olej jest zbyt gęsty, aby smarować ruchome części, dopóki się nie rozgrzeje. Płyn chłodzący do silników motocyklowych nie bez powodu nazywany jest płynem niezamarzającym. Gdy temperatura spada poniżej zera, zwykła woda zamarza. Niestety, to działanie powoduje rozszerzanie się wody, przez co rury i węże pękają, powodując przegrzanie silnika z katastrofalnymi skutkami.
Substancje chemiczne zawarte w płynach chłodniczych do motocykli mają znacznie niższą temperaturę zamarzania. Niektóre płyny chłodzące mogą pracować w temperaturze -60 stopni Celcjusza. Chłodzony cieczą silnik z dobrej jakości płynem chłodzącym do motocykli działa również dobrze z w pełni syntetycznym olejem silnikowym. W niskich temperaturach taki olej silnikowy osiąga temperaturę roboczą szybciej niż olej mineralny, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia. Ponadto, ze względu na stabilność oleju, płyn chłodzący może dokładniej kontrolować temperaturę oleju syntetycznego.
Większość płynów chłodniczych do motocykli ma te same podstawowe składniki i jest dostępna w dwóch wersjach. Nierozcieńczony płyn chłodzący oferuje największą odporność na temperatury poniżej zera. Tymczasem rozcieńczony lub wstępnie zmieszany płyn chłodzący oferuje wyższy zakres temperatur. Wstępnie zmieszany płyn chłodzący jest gotowy do nalania i wygodniejszy do szybkiego uzupełniania.