Płyn hamulcowy jest siłą napędową układu hamulcowego motocykla. Płyn jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wilgoć z powietrza. Nawet jeśli dobrze uszczelniasz obwód hamulcowy, płyn z czasem i tak wchłonie brud i wilgoć.
Jeśli poziom płynu hamulcowego spadnie z powodu nieszczelności, parowania lub zużycia, w układzie może pojawić się powietrze. Może to spowodować następujące skutki:
Oprócz tego, że jest higroskopijny i ma bardzo wysoką temperaturę wrzenia, płyn hamulcowy do motocykli jest bardzo odporny na sprężanie. Pociągnięcie dźwigni hamulca powoduje przepchnięcie płynu hamulcowego w dół przewodu i do szczęki hamulca. W tym momencie tłok i klocek hamulcowy naciskają na tarczę. Wynikiem tego jest tarcie. To właśnie ono spowalnia obrót tarczy. Nie jest to możliwe bez oporu płynu hamulcowego przed sprężaniem. Ta sama metoda i płyn istnieją w hydraulicznych systemach sprzęgieł. W użyciu komercyjnym są cztery rodzaje płynu hamulcowego. Są to DOT3, DOT4, DOT5 i DOT 5.1. Motocyklista musi jednak zwracać uwagę wyłącznie na płyny DOT3 i DOT4.
Dot3 jest płynem na bazie eteru glikolu. Jego typowa temperatura wrzenia na sucho (mierzona na nowym płynie) wynosi 201°C, a temperatura wrzenia na mokro (mierzona na płynie hamulcowym, który wchłonął określoną ilość wilgoci) wynosi 140°C. Płyn hamulcowy został opracowany tak, aby w minimalnym stopniu powodować korozję złączy i nie ma wpływu na uszczelki z gumy syntetycznej lub naturalnej. Ten płyn hamulcowy jest zwykle stosowany w motocyklach o mniejszej pojemności i motocyklach vintage. Płyn hamulcowy DOT4 jest przeznaczony do pracy przy dużych obciążeniach. Nadaje się on lepiej do ciężkich, szybkich motocykli, takich jak duże motocykle sportowe, motocykle turystyczne, cruisery i motocykle sportowe. Ten płyn hamulcowy ma takie same właściwości jak DOT3, jeśli chodzi o uszczelki i złącza. Może pracować w wyższych temperaturach dzięki połączeniu eteru glikolu i estru boranu. Jego temperatura wrzenia na sucho wynosi 230°C, a temperatura wrzenia na mokro 166°C.
W przypadku spadku skuteczności hamowania należy dokładnie sprawdzić układ hamulcowy. Uzupełnij zbiornik lub odpowietrz układ. Producenci zalecają wymianę płynu hamulcowego w motocyklu co dwa lata. Wszyscy producenci motocykli zalecają klasę płynu hamulcowego (i płynu do sprzęgła) przeznaczonego do ich silników. Informacje te można znaleźć w książce serwisowej lub na zbiorniczku hamulcowym.